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작품 설명

<바이러스> (Virus)

 

<바이러스>는 열화상 카메라를 통해 코로나 팬데믹 상황에서 살고 있는 노숙자의 삶을 담아낸다. 앙투완 다가타는 상황과 그 상황의 모든 특징을 잡아내기 위해 카메라 뒤에 숨어 자신의 흔적을 최소화한다. 그리고 그 상황과 완벽하게 동화되었을 때, 비로소 촬영을 시작한다. 이러한 방식을 통해 작가는 “촬영된 장면”에서부터 “촬영하는 사람”의 경계를 넘나든다. 작가는 지구상의 다양한 폭력으로 인해 피해 받은 약자들의 방탕함, 문란함 등에 깊은 관심을 보이는데, 이는 그것이 저속한 관심을 끌기 때문이 아닌, 절망 속에서 살아남기 위한 그들의 새로운 생존법이라고 생각하기 때문이다. 그들의 문란함은 사람이 사물과도 같이 상품화 된 이 시대적 상황과 자본주의적 사고방식에 대항할 수 있는 유일한 방법이다. 그리고 이러한 이미지들은 좌절과 결코 충족할 수 없는 욕망에 기초하고 있는 사회적 안정성에 대한 폭력의 대체제가 되는, 역설적이게도 유일하게 진실된 입장을 대변한다. 육체적인 관계만이 고통과 슬픔, 양심과 아이러니의 시간 속에서 죽음에 대한 공포를 잊고 삶에 대한 욕망을 갖게 한다. 

 

Virus 

Virus is a visual document, evidencing human vulnerability during the pandemic. It is the first chapter of an ongoing work in process about the pandemic and its consequences. Composed of thermal images taken in hospital resuscitation wards, refugee centers and uninhabited public spaces in France during the first confinement.

I never photograph if I'm not a full participant in the situation I am interfering in or provoking. I slowly abandoned the position behind the camera to integrate myself in the images, as a mere character of the situations I depict. 

By transgressing the border that separates the photographer from the photographed. I am not interested in any kind of specific practices or spectacular perversions but in the promiscuity with those who are victims of global social violence and have to invent, in their despair, new ways to survive. Poverty is antithetical to order. Bestiality is the ultimate rampart against the anaesthesia of senses and the mindset of a society that defines objects and people as commodity. And the production of images may paradoxically be the only true committed position, an alternative to the violence of a social stability based on the frustration of unfulfilled lust. Only the mingling of bodies lies beyond the reach of history, in a slow agony, under the seal of consciousness and irony, warding off death and living up to an amorous view of the world.


작가 설명

 앙투완 다가타 / Antoine d'Agata b, 1969

프랑스 마르세유 출생, 파리에서 거주 및 작업

Born in Marseilles, Lives and works in Paris, France

 

Education

International Center of Photography, NY, USA

 

Selected Exhibition

2021

Virus (Solo), Museum of Contemporary Art, Kiev, Ukraine 

PhotoEspa￱a, Madrid, Spain

2020

La Nua Vida (Solo), Fondaci￳ MAPFRE, Barcelona, Spain

The Body Observed, Magnum, Sainsbury Centre, England

2019

Vortex (Solo), Galerie Nationale des Arts, Sofia, Bulgarie

Francis Bacon, Fondation Finsburry, England

2018

Manifesto (Solo), Mus←e Frankurt, Frankurt,  Germany 

Quel Amour?, Musee d'Art Contemporain, Marseille

2017

Corpus (Solo), PHotoESPA￑A, C■rculo de Bellas Artes, Madrid, Spain

The Image, Guangzhou Triennial, Guangzhou, China

2016

Depenses (Solo), Labanque, B←thunes, France
Best Off The Wall On The Gallery Wall, Galerie Les filles du calvaire, Paris, France

2015

Oscurana (Solo), Mem Gallery, Tokyo, Japan 

Echanges De Vues - Conversations d'Olympus, Galerie Les Filles du Calvaire, Paris, France

2014

Angkor (Solo), Galerie Temple, Paris, France

Reflected - Works from the Foam Collection, Foam, Amsterdam, Netherlands